Welke microfoon moet ik kopen? Kies ik voor XLR of kies ik voor USB? Ga ik voor een condensator microfoon of voor een dynamische? Kies ik voor omni-directionale microfoon of voor een hypercardioid microfoon? Dit zijn allemaal vragen die jou voorgeschoteld worden wanneer jij je gaat verdiepen in de wereld van de microfoons. Laten we beginnen bij de verschillen. Mocht je direct naar de tips willen, scroll dan direct naar het einde van deze pagina.

Het verschil tussen een XLR-microfoon en een USB-microfoon zit hem in de aansluiting. Een USB-microfoon kun je direct inpluggen in jouw computer en deze wordt (als het goed is) direct herkend door jouw computer. Het voordeel is dat je direct kunt beginnen met opnemen, want er zijn geen extra stappen nodig. De voorversterker zit namelijk in de microfoon zelf. Het USB-signaal wordt gebruikt om de microfoon van energie te voorzien. Let er wel op dat de "input" van jouw microfoon niet te hard staat. Het kan namelijk zijn dat de basisinstellingen van jouw computer zo zijn dat de microfoon overstuurt.

 

Bij een XLR-microfoon is er een extra apparaat nodig om de microfoon van voldoende energie te voorzien en dat wat jij zegt in de microfoon om te zetten naar een digitaal signaal. Dit extra apparaat noemt men de interface. Voorbeelden van audio-interfaces zijn bijvoorbeeld de Focusrite 2i2 of mixers als de Zoom L8.

 

Waarom zou ik kiezen voor een XLR-microfoon als een USB-microfoon zoveel makkelijker werkt? 

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor een XLR-microfoon.

 

#Reden 1: De geluidskwaliteit van een opname waar gebruik is gemaakt van XLR-microfoons en een audio-interface klinkt simpelweg beter. Meer professionele set-ups maken dan ook gebruik van XLR-microfoons.

Eén van de redenen hiervoor is vrij technisch. XLR-kabels zijn gebalanceerd, USB-kabels niet. XLR-kabels hebben een positieve en een negatieve geleider en daarnaast een aarde. USB-kabels hebben dit niet en dit kan resulteren in storing in het signaal.

Een andere reden is de kwaliteit van de audio-interface waar gebruik van wordt gemaakt. In audio-interfaces of mixers zitten voorversterkers. Elke microfoon heeft "gain" nodig (de energie die nodig is om de microfoon als het ware te activeren) en de kwaliteit van de voorversterkers maakt wezenlijk uit voor hoe schoon het eindproduct klinkt. Je hebt vast wel podcasts gehoord waarin je enigszins ruis hoort. Dit kan komen door de voorversterkers. Investeren in een goede audio-interface of mixer kan dit grotendeels voorkomen.

 

#Reden 2: XLR-microfoons zijn diverser. Als je een USB-microfoon hebt aangeschaft is dat de microfoon die je voortaan zult gebruiken. Als je gebruik maakt v an een audio-interface of mixer zit je niet vast aan maar één microfoon. Elke microfoon met een XLR-aansluiting kan gebruikt worden op de audio-interface of mixer. Afhankelijk van wat jouw podcast nodig heeft kun je verschillende microfoons gebruiken (dynamisch, condensator of ribbon).

 

#Reden 3: Je kunt meerdere microfoons op een audio-interface of mixer aansluiten. Ik ken verhalen van mensen die meerdere USB-microfoons op één laptop hebben aangesloten, maar er is geen garantie dat dit werkt. De computer moet het kunnen herkennen en de signalen moeten elkaar niet verstoren. Afhankelijk van de audio-interface is het aansluiten van meerdere microfoons geen probleem. En hiervoor gebruik je maar één USB-port van jouw computer! Een Focusrite 2i8 kan bijvoorbeeld 4 microfoons verbinden met jouw computer. Een mixer als de Zoom L8 heeft zelfs ruimte voor 6 microfoons en je hebt geen laptop nodig om op te nemen. Handig voor als je niet alleen maar thuis opneemt.

Ga ik voor een condensator microfoon of voor een dynamische microfoon? Mijn antwoord daarop is altijd vrij simpel: neem je op in een perfect bewerkte studio? Ga dan voor een condensator microfoon? Zo niet, ga dan voor een dynamische microfoon. Ik zal kort uitleggen waarom.


Een kenmerk van een condensator microfoon is dat deze gevoeliger is dan een dynamische microfoon. Wat wordt hiermee bedoeld? Een stem heeft bepaalde frequenties en het is afhankelijk van de microfoon hoe deze stem wordt weergegeven. Condensator microfoons pikken beter hogere frequenties op, pikken meer details op en zijn over het algemeen gevoeliger. Dit zijn de voordelen van een condensator microfoon, maar het kan ook problemen opleveren. Door de hogere gevoeligheid pikt een condensator microfoon ook eerder achtergrond geluiden op, de echo van jouw stem in de kamer waar jij zit of de stem van de persoon met wie jij in gesprek bent. De opname klinkt gedetailleerder, maar kent ook details die jij liever niet in de opname had gehad.

 

Dynamische microfoons zijn over het algemeen minder gevoelig. Dit betekent dat zij minder de hogere frequenties oppikken van een stem en daardoor ook minder gedetailleerd zijn. Bij een dynamische microfoon zul je ook altijd wat dichter op de microfoon moeten zitten om goed opgenomen te worden. Dit klinkt vrij nadelig, maar dat is het niet per se. Het grote voordeel hiervan is dat dynamische microfoons minder achtergrond geluiden oppikken en, als je de microfoon goed plaatst, weinig oppikken van de persoon met wie jij in gesprek bent. Een ander bijkomend voordeel is dat dynamische microfoons over het algemeen goedkoper zijn.

 

Nu we het toch over microfoons hebben wil ik ook direct de tip geven om de kiezen voor een microfoon die óf cardioid, óf hypercardioid is. Als men het heeft over cardioid, hypercardioid of omnidirectionaal  dan gaat het over de richtingskarakteristiek van een microfoon. Kort gezegd: welke richting neemt de microfoon op. Is dat alleen direct voor de microfoon? Of ook achter de microfoon? Cardioid en hypercardioid microfoons kenmerken zich doordat zij zich richten op het geluid dat zich direct voor de microfoon bevindt. Hypercardioid richt zich dan nog iets meer op wat zich direct voor de microfoon afspeelt. Cardioid pikt een iets breder geluid op. Maar over het algemeen: minder achtergrondgeluid en daardoor meer focus van de luisteraar op wat jij te zeggen hebt. Wel goed opletten dat je voor de microfoon zit en het liefst op zo'n centimeter afstand van de microfoon.

USB-MICROFOONS

1. Samson Q2U 
Hypercardioid dynamische microfoon. Wordt vaak vergeleken met de legendarische Shure SM58. Mooi gedetailleerd geluid en dat voor een relatief lage prijs.

2. Rode Podcaster
Cardioid dynamische microfoon. De USB-variant van de Rode Procaster. 

3. AKG Lyra
Condensator microfoon met vier verschillende richtingskarakteristieken. Het grote voordeel hiervan is dat je de microfoon zo in kunt stellen dat deze aan twee kanten het geluid oppikt. Ideaal voor interviews.

XLR-microfoons

1. SE Electronics V7

Cypercardioid dynamische microfoon. Naar mijn ervaring een mooie weergave van de wat hogere frequenties in een stem. Werkt fijn met diepere stemmen.

2. Rode PodMic
Cardioid dynamische microfoon. Iets meer nadruk op de hogere frequenties, maar toch wat neutraler dan de SE Electronics V7.

3. Rode Procaster
De grote zus van de PodMic. Qua karakter lijken zij op elkaar, maar de Procaster geeft een dieper en gedetailleerder geluid. Mag ook wel voor de meerprijs.

Audio-interface 

1. Focusrite 2i2 voor het opnemen van twee personen.

2. Focusrite 2i8 voor het opnemen van maximaal vier personen.

Opnameapparaten + mixers

Mobiele opnameapparaten

1. Zoom H6 voor het opnemen van 4 personen met externe microfoons.

2. Tascam DR-40X voor het opnamen van 2 personen met externe microfoons.

 

Mixers:

1. Rode Rodecaster Pro
Mixer die jou het werk uit handen neemt. Wel iets duurder.

2. Zoom L8
Mixer die wat meer vergt van jou qua alles goed instellen. Het voordeel is wel dat je veel controle hebt over de kwaliteit van jouw opname.